Współczesne auta coraz częściej wyposażane są w automatyczne przekładnie. Jednak należy pamiętać, że takie rozwiązanie to nie tylko wygoda jazdy, ale także dodatkowy wydatek i często problem.
Mechanizm przeniesienia napędu umożliwiający zmianę przełożeń jest znacznie starszy niż sam samochód. Od dawien dawna stosuje się urządzenia, które za pomocą kół zębatych o różnej średnicy potrafią zmieniać wyjściową prędkość obrotową przy zachowaniu tej samej wejściowej prędkości obrotowej. Dokładnie to samo zadanie spełnia w aucie skrzynia biegów, lecz ze względu na szereg przepisów i wymagania klientów cały układ musi poradzić sobie z innymi zadaniami.
Mimo, że w nowych autach coraz częściej stosuje się automat to dalej nie brakuje manualnych skrzyni biegów. To stosunkowo proste rozwiązanie techniczne jest nieustannie modyfikowane, by móc osiągnąć mniejsze zużycie paliwa i lepszy komfort jazdy. Ręczna skrzynia biegów ma zwykle dwa wałki: sprzęgłowy i wyjściowy. Są one połączone ze sobą kołami zębatymi o różnej średnicy, w taki sposób, że gdy jedna z par jest sprzęgnięta dla przekazania napędu, pozostałe są odłączone. Każdy z tych zespołów tworzy oddzielny bieg o innej wartości przełożenia. Nowoczesne ręczne skrzynie biegów wyposażone są w synchronizatory, które samoczynnie wyrównują prędkość obrotową łączonych par kół zębatych.
c.d.n
Skomentuj