Każda kolizja drogowa niesie za sobą ogrom emocji oraz starty finansowe. Jeszcze trudniejsza jest sytuacja, gdy pojazd sprawcy zdarzenia jest zarejestrowany poza granicami RP. Pomimo trudności w porozumieniu się z kierującym pojazdem warto zadbać o wszystkie elementy pozwalające na sprawną likwidację szkody.
Niezależnie od rozmiaru poniesionych strat, radzimy wezwać Policję, która odnotuje okoliczności zdarzenia oraz sporządzi stosowane protokoły, które będą pomocne przy zgłoszeniu szkody. Może się jednak zdarzyć, że jednostka interwencyjna nie dojedzie na miejsce zdarzenia wtedy warto spisać stosowne oświadczenie oraz dokonać dokumentacji fotograficznej uszkodzeń, numerów rejestracyjnych pojazdów oraz posiadanych dokumentów ubezpieczeniowych ( może to być polisa OC, certyfikat Zielonej Karty).
Kolejnym elementem jest ustalenie w jakim kraju zostało wykupione ubezpieczenie OC pozwalające na poruszanie się po polskich drogach publicznych. Pamiętajmy, że możemy mieć do czynienia nie tylko z innymi obywatelami Unii Europejskiej ale również z pojazdami zarejestrowanymi w innych krajach świata.
Posiadając informację, w którym kraju zostało wykupione ubezpieczenie możemy sprawdzić kto jest korespondentem danego ubezpieczyciela na terenie Polski. Korespondent jest to bezpośredni przedstawiciel uprawniony do likwidowania szkód w imieniu zagranicznego towarzystwa ubezpieczeń.
Pomocną w tej sytuacji jest baza dostępna na stronie Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych www. pbuk.pl. Jeśli okazało się, że pojazd jest ubezpieczony w towarzystwie, który nie posiada swojego korespondenta w RP zawsze można dokonać zgłoszenia szkody w PZU SA lub TUiR WARTA S.A. pełniących funkcję agenta PBUK.
Inaczej wygląda sytuacja, gdy pojazd, który spowodował zdarzenie drogowe podlega ubezpieczeniu granicznemu. Chcąc zgłosić szkodę kontaktujemy się z towarzystwem ubezpieczeń, które wystawiło ubezpieczenie graniczne. W sytuacji, gdy przedstawiona polisa jest nieważna – szkodę należy zgłosić do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego za pośrednictwem dowolnego ubezpieczyciela prowadzącego sprzedaż ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów.
Dokumenty jakie należy przygotować w celu zgłoszenia szkody:
• Oświadczenie sprawcy z miejsca zdarzenia,
• Informacja z Policji potwierdzającą zdarzenie – jeśli była interwencja Policji,
• Prawo jazdy kierowcy pojazdu,
• Dowód osobisty kierowcy pojazdu,
• Dowód rejestracyjny pojazdu,
• Dokumentacja medyczna dotycząca leczenia po wypadku – jeśli zgłaszamy szkodę osobową.
Skomentuj