Zima w pełni. Zanim jednak motocykliści wyruszą na rajdy, ich maszyny cierpliwie czekają w garażach na otwarcie sezonu. Pomimo, iż są nieużywane, należy poświęcić im trochę uwagi, i przygotować je do długotrwałego postoju. O kilku ważnych zasadach przetrzymywania motocykli powinni wiedzieć szczególnie niedoświadczeni motocykliści, których za sprawą zmiany przepisów przybyło na polskich drogach.
Więcej motocyklistów na drogach
Zmiany przepisów nadają uprawnienia na prowadzenie mechanicznych jednośladów kierowcom posiadającym od co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B. Warunkiem jest prowadzenie jednośladu do pojemności 125 ccm. Dotyczy to zarówno maszyn z manualną, jak i automatyczną przekładnią biegową. Nowe przepisy wskazują również na silnik, którego moc nie może przekroczyć 11kW, oraz w stosunku do masy własnej nieprzekraczającej 0,1 kW/kg.
Wybieramy miejsce
Przed zimowym postojem warto się nim przejechać, m.in. po to żeby pozbyć się wilgoci z wydechu. najlepiej przetrzymywać go w suchym miejscu, niezbyt gorącym najlepiej w garażu. Jeśli nie jesteśmy posiadaczami garażu, można wynająć go wraz z innymi motocyklistami. W Internecie znajdziemy wiele informacji dotyczących np.: wspólnego garażowania motocykli – co również zmniejsza koszty wynajmu lokum. W ostateczności, jeśli nie mamy takich możliwości należy użyć pokrowca, który pomimo tego, że ochroni motocykl przed opadami śniegu oraz deszczu, nie jest jednak odporny na mróz.
Gruntownie myjemy pojazd
Przygotowując motocykl do dłuższego postoju należy zacząć od gruntownego i bardzo dokładnego wyczyszczenia, oraz osuszenia wszystkich części motocykla. Jeśli nie osuszymy wymytych części, woda może spowodować korozję. Przy tych czynnościach najlepiej jest użyć kompresora, który usunie wodę z każdego zakamarka.
Zabezpieczamy powierzchnie
Po oczyszczeniu i wysuszeniu pojazdu, należy zabezpieczyć jego powierzchnie specjalnymi preparatami zawierającymi wosk do lakierowanych powierzchni, smar silnikowy do wszelkich do wszelkich ruchomych części, oraz smar w spreju do ochrony łańcucha, który powinien być oczyszczony specjalnym płynem kub naftą.
Uzupełnij płyny w maszynie
Zanim odstawimy nasz pojazd, należy go zatankować do pełna, aby unikną wilgoci i zapobiec korozji. W pustawym baku może skraplać się para wodna. Należy zatankować benzynę premium, bo zawiera ona mniej biododatków, dłużej zachowuje swe właściwości. Chroni ona też elementy układu paliwowego przed korozją. Należy tez uzupełnić wszystkie płyny, zarówno w układzie hamulcowym jak i w chłodnicy.
Zadbaj o akumulator
Akumulator najlepiej wymontować na czas zimy i wstawić z początkiem sezonu.
Jeśli jednak postanowimy zostawić go w motocyklu, należy przynajmniej raz w miesiącu naładować go , oczyścić styki i sprawdzić przewody.
Nie zostawiaj na oponach
Nie wolno pozostawiać motocykla na oponach. Pozostawione opony na powierzchni, mogą się odkształcić, a wilgotna powierzchnia podłoża może spowodować ich sparcenie. Najlepiej jest ustawić motocykl na centralnej stopce.
Mamy nadzieję, że nasze rady będą pomocne, a rozpoczęcie sezonu zostanie zainaugurowane bez żadnych problemów.
*Na zdjęciu Nikodem Bartoch
Skomentuj